Het aantal DDoS-aanvallen is in de laatste drie maanden van 2014 flink gestegen ten opzichte van het vorige kwartaal en het laatste kwartaal van vorig jaar.
Het aantal DDoS-aanvallen, cyberaanvallen die servers overspoelen met grote hoeveelheden dataverkeer, steeg met 57 procent ten opzichte van een jaar eerder en zelfs met 90 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2014.
De bandbreedte die de gemiddelde DDoS-aanval verbruikt steeg ook fors ten opzichte van vorig jaar, al lag dit niveau in het derde kwartaal van 2014 nog hoger. In dat kwartaal waren er ook meer ‘mega-aanvallen’ die een bandbreedte van ruim 100Gbps verbruikten.Met name in de laatste weken van het jaar ging het aantal aanvallen scherp omhoog. De gamenetwerken Xbox Live en Playstation Network gingen toen offline door grote aanvallen van de groep Lizard Squad. In het vierde kwartaal werd de gamingsector met 35 procent van alle cyberaanvallen het zwaarst getroffen, gevolgd door software- en technologiebedrijven met 27 procent.Ruim drie op de tien aanvallen is afkomstig uit de VS, gevolgd door China met bijna 18 procent van de DDoS-aanvallen. Ook Mexico en Duitsland zijn goed voor ruim 10 procent van de aanvallen.
De kosten van een DDoS-aanval, waarbij servers met een grote hoeveelheid verkeer worden bestookt en daardoor offline gaan, kunnen snel oplopen.
De meeste bedrijven (65 procent) moeten na zo’n aanval ICT-consultants inhuren. Bovendien zegt 61 procent dat er kostbare informatie verloren gaat en bijna de helft van de bedrijven moet kosten maken om de infrastructuur te herstellen of verbeteren.
Op de lange termijn duiken ook nog kosten op voor bijvoorbeeld reputatieverlies of een lagere waardering. Bovendien gaan de verzekeringspremies vaak omhoog.
Bron Nu.nl