De speeltuin van Mark Zuckerberg lijkt steeds meer te gaan veranderen door o.a. de nieuwe privacy voorwaarden die per 1 januari gelden voor alle Facebook-gebruikers. Leden zijn hierover binnen het sociale netwerk op de hoogte gesteld, maar hadden geen inspraak bij de totstandkoming van de nieuwe voorwaarden.
Facebook presenteerde de nieuwe voorwaarden zelf vooral als een versimpeling. Er ontstond ophef omdat in het beleid wordt benadrukt dat gegevens kunnen worden gedeeld met verschillende Facebook-diensten, zoals Whatsapp en Instagram.
Dat kon echter al sinds een wijziging in 2012. Ook gebruikte het sociale netwerk eerder al privégegevens, waaronder profielfoto’s, in advertenties. Dat leidde in Amerika tot een schikking in een rechtszaak die was aangespannen door gebruikers.
Het College bescherming persoonsgegevens (CBP) wil dat Facebook de introductie van zijn nieuwe privacyvoorwaarden uitstelt, terwijl deze door de toezichthouder worden onderzocht. Dat heeft de instantie dinsdag bekendgemaakt. Facebook is in een brief gevraagd om de veranderingen nog niet door te voeren. Het CBP stelt dat Facebook onder de nieuwe voorwaarden het recht krijgt om gegevens en foto’s uit profielen te gebruiken voor commerciële
Facebook lijkt steeds verder te gaan in het zoeken naar kansen voor zijn adverteerders, maar gaat dit niet te ver?
Bron: Nu.nl