Wat gaat de ‘online trend’ worden in het nieuwe jaar?

online back upHet mooie van online marketing is dat ieder jaar er weer nieuwe trends gaan komen die volledig nieuw zijn of die er even uit lagen. Er zijn altijd een aantal trends die altijd wel terugkomen, maar wat is nu de trend voor 2015? We lichten er een paar uit en voorspellen de trend van 2015!

Mobiele marketing

We hebben er al eens vaker over geschreven en het is ook eigenlijk een trend die al zeker 3 jaar enorm aan het doorzetten is en dat is mobile advertising. Op dit moment komt al bijna 40% procent van al het webverkeer in Nederland van smartphones en tablets. Daar staat tegenover dat zo’n 80 procent van alle Nederlandse websites in feite ongeschikt is voor mobiele apparaten.

Realiseer je ook dat zoekopdrachten en social media consumptie al voor meer dan 50 procent plaatsvinden op smartphones. Dat betekent dat meer dan de helft van alle bezoekers aan jouw website die afkomstig zijn van Google, Facebook, Twitter, Linkedin, etcetera je site op een smartphone bekijken.

SEO wordt social

Officieel weegt Google social shares niet mee in hun ranking algoritme. Maar er zijn veel SEO-deskundigen die ervan overtuigd zijn dat social shares wel degelijk een steeds grotere rol spelen in de zoekresultaten.

Helemaal onlogisch is deze gedachte niet. Want wanneer Google moet kiezen tussen twee pagina’s die beiden inhoudelijk op het eerste gezicht niet voor elkaar onder doen, zou het logisch zijn dat het aantal social shares de doorslag geeft. Immers, als veel mensen bepaalde content delen, zegt dat iets over de vermoedelijke kwaliteit van die content.

Mensen delen namelijk alleen informatie als ze denken dat die waardevol is voor hun volgers. Het is dan ook geen toeval dat de pagina’s die bovenaan de zoekresultaten van Google staan doorgaans ook veel meer zijn gedeeld via social media dan de pagina’s die lager staan.

Klantenservice is ook marketing

In 2015 is klantenservice marketing, want elke klant is potentieel een verslaggever. Als bedrijf kun je tegenwoordig beter je geld eerst steken in excellente klantenservice en daarna pas in reclame. Want ontevreden klanten schrijven hun frustraties van zich af op review sites met miljoenen bezoekers.

Daarmee zijn ze in staat om miljoenen-investeringen aan TV-commercials te laten verdampen als een aandeel Imtech. Als jouw bedrijf veel slechte reviews krijgt, of veel negatief sentiment oproept in social media, moeten alle alarmbellen afgaan. Vaak is dat namelijk het begin van het einde, want je concurrent is slechts één klik verwijderd.

De beste marketing voor jouw organisatie komt van je ambassadeurs: je klanten en volgers die je aanbevelen bij hun vrienden en kennissen. Luister daarom actief via social media naar conversaties die over jouw bedrijf gaan.

Video zet verder door

Online video is natuurlijk al ‘huge‘. Kijk naar de omvang van Youtube en de snelle opkomst van Netflix. Ook komen er steeds meer ‘connected TV’s‘. ‘Online video’ en ‘broadcast‘ televisie worden nu nog gezien als verschillende kanalen.
Maar over een aantal jaren zien we video ongetwijfeld als één kanaal. Want op onze nieuwste smart TV’s kunnen we Youtube filmpjes bekijken, terwijl zogenaamde ‘TV everywhere apps’ in combinatie met steeds snellere mobiele netwerken als 4G de consument in staat stellen om ‘gewone’ TV-programma’s te bekijken op hun smartphones en tablets.
In 2015 zet online video verder door. Een belangrijke oorzaak hiervan is, alweer, mobiel internet. Smartphones en tablets lenen zich prima voor het bekijken van video’s. Meer dan voor het lezen van lange teksten.

E-mail marketing is niet dood

E-mailmarketing gaat flink veranderen in 2015. Tools als Mailbox en Google’s Inbox hebben als doel om gebruikers te helpen met het efficiënt organiseren van hun e-mail. Mensen ontvangen steeds meer e-mail en bekijken die e-mail steeds vaker op een smartphone. Dat vraagt om een andere aanpak van de inbox.

Mensen zijn eraan gewend om hun smartphones en tablets te bedienen met gebaren. Met een snelle swipe naar rechts gooi je in Mailbox een ongewenste mail in de prullenbak. Met een langzamere swipe naar rechts archiveer je hem. En met een korte swipe naar links roep je een menu op waarmee je de mail kunt bewaren om later te lezen. Veel van dat swipen gaat meer en meer automatisch. Mailbox leert van jouw gedrag en anticipeert erop.

Voor e-mailmarketing heeft deze ontwikkeling grote gevolgen. Als online marketeer heb je in 2015 te maken met een enorme proliferatie van apparaten en schermafmetingen waarop je mails worden gezien.

Op dit moment wordt al meer dan 60 procent van alle mails geopend op smartphones. Het is dan ook essentieel om je mailings geschikt te maken voor die kleine schermpjes en touch screens. En daar komt dus bij dat de inspanningen van Google, Mailbox en de andere e-mail clients die zullen volgen, het nog moeilijker maken om met je marketing mails op te vallen in de inbox van de consument.

Er zijn op o.a. Emerce.nl nog veel meer nieuwe trends die van belang zijn. Het inrichten van een mobiele website is de belangrijkste dus wij adviseren je ook om daarmee aan de slag te gaan.

Bron: Emerce.nl


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*