De grote online retailers hebben de beschikking over een eigen database waarin ze veel informatie kunnen halen over de wensen van hun klanten. Een kleine webshop ondernemer handelt vaak op zijn gevoel zonder dat dat berust op feiten. Hoe kom je erachter wat jouw klant eigenlijk van jouw producten verwacht?
1. Onderzoek de concurrentie; je begint natuurlijk eerst met het in kaart brengen van de concurrentie. Hoe verkopen ze, welke prijs bieden ze aan, hoe gevarieerd is het assortiment, welke verzendkosten vragen ze, wat is de verzendtijd, wat is de ‘return policy’ en hoe maken ze reclame. Maak een goed concurrentie ‘matrix’ waarin je al deze indicatoren overzichtelijk met elkaar kan vergelijken. Vervolgens ga je dit afzetten tegen jouw eigen product en indicatoren om vervolgens een prijs te bepalen.
2. Start direct met het opzetten van een e-mail database en dat gekoppeld is aan een ‘bestel account’. De e-mail kan je gebruiken voor direct e-mail campagnes of voor enquêtes. In een ‘bestel account’ kan je ook de klant ‘verplichten’ om bepaalde gegevens in te vullen waar je later weer gerichte acties op zou kunnen plannen. Ook is het altijd goed om na een bestelling een standaard vragen formulier na te sturen per e-mail waarin je de klant laat reageren op de bestelling die deze plaatste.
3. Als laatste tip is het altijd goed om altijd op de hoogte te zijn van trends en ontwikkelingen binnen jouw branche. Er zijn diverse goede websites zoals o.a. Emerce.nl en Dutchcowboys.nl die veel schrijven over e-mail marketing of het koopgedrag van de consument op het internet. Er zijn op diverse websites ook whitepapers of andere onderzoeken die statistieken bevatten die interessant kunnen zijn voor uw webshop en onderneming.
Zijn er tips die u wenst te delen met Bhosted?