Microsoft heeft aangekondigd te stoppen met de mainstream support op 1 januari 2015. Na deze datum gaat Microsoft door met een verlengde ondersteuning.
Wanneer Microsoft een nieuwe Windows ‘released’ wordt hij de eerste jaren altijd voorzien van een standaard ondersteuning (mainstream support). Deze ondersteuning houdt in dat je gratis nieuwe features en beveiligingsupdates kan downloaden voor deze software. Over het algemeen duurt de mainstream support 5 jaar. Na deze standaard ondersteuning volgt er altijd een ‘end’ of ‘extended support’ op van ook nog eens 5 jaar.
De ‘end’ of ‘extended support’ verschilt niet veel van de ‘mainstream support’. De enige verschillen zijn dat er geen extra features meer bijkomen en je voor de ondersteuning moet betalen. De garantie ondersteuning is ook niet langer meer gratis.
Windows XP wordt sinds 8 april al niet meer ondersteund en de eerst volgende versie, Windows Vista, zal eindigen op 11 april 2017. Windows 7 en 8 zitten allebei nog in de ‘mainstream support’ uiteraard, maar Windows 7 zal over een half jaar ook in de ‘end’ of ‘extended support’ fase komen.
Persoonlijk denken wij dat Microsoft zich moet gaan afvragen waarom klanten niet uit zichzelf overstappen naar een nieuwere Windows versie. Is het ook klantvriendelijk om gebruikers op deze manier verplichten over te laten stappen naar een nieuwere versie?
Wat vind jij?
Bron: tweaker.net