We hoeven er in 2014 geen doekjes meer om te winden, internetverkoop is dé snelst groeiende sector op dit moment in veel branches in de hele wereld.
Het internet wordt toegankelijker mede door de enorme groei van mobiele apparaten. Er is nauwelijks nog een telefoon te verkrijgen zonder internet en elke pda of tablet helpt de consument snel naar zijn/haar juiste product of dienst.
Multichannel, Cross-channel en Omnichannel
De term Multichannel ontstond bij de komst van de smartphone. Het combineren van web en mobiel. Toen sociale media ‘booming’ werden, werd er veelal gesproken van cross-channel marketing. Deze term werd gebruikt als web en mobiel gekoppeld werden met sociale netwerken en e-mail. In 2013 was Omnichannel aan de beurt. Het werd benoemd tot één van de buzzwords van 2013 en in mijn optiek mag dit ook een buzzword blijven in 2014.
Customer experience
Omnichannel draait om veel meer dan het combineren van web, mobiel, e-mail en sociale netwerken. Het gaat om de gehele ‘customer experience’, dus niet alleen online. Dit is waar de vele kansen voor bedrijven liggen; Bricks and Clicks; het combineren van online met offline.
Location Based Marketing
M-commerce typeert zich door altijd ‘on the go’ te zijn. Het is dan ook de taak van de offline retailer om hier op in te haken en de consument onderweg te benaderen. Dit kan aan de hand van location based marketing. De term is voor velen een bekend begrip en is terug te vinden in populaire apps als Groupon, Scoupy en Foursquare. Via deze apps kan de consument onderweg uit eigen initiatief op zoek naar promoties en aanbiedingen bij fysieke bedrijven in de buurt. Ontzettend leuk voor de consument, echter heeft het bedrijf zelf nog te weinig invloed op de keuze. Door Big Data zal dit echter veranderen. Location based marketing wordt hiermee in een ruimer jasje gestoken en zal meer voordelen bieden voor bedrijven.
Big Data
Door ‘on the go’ constant bereikbaar te zijn, wordt er 24/7 gecommuniceerd. Via sociale media, e-mails en chatberichten op het internet via smartphones, laptops, en tablets wordt er wereldwijd een gigantische hoeveelheid data gegenereerd, 2.5 quintillion bytes per dag om precies te zijn.
Dus ja het genereren van ‘mobile sales’ met uw website is een bedreiging voor veel ondernemers maar er liggen voldoende kansen als u hier actief mee aan de slag gaat.
Bron: Emerce.nl