In de SLA wordt omschreven welke diensten men allemaal mag verwachten van een Cloud service, maar waar moet u nu eigenlijk op letten bij de SLA wat zijn de standaards en wat zijn de uitzonderingen?
De afkorting SLA staat voor service-level-agreement in Nederland ook wel SNO service-niveau-overeenkomst. SLA wordt vaak toegepast bij dienstverlenende organisaties waar Hosting en Cloudaanbieders ook onder vallen.
In de SLA worden de primaire doelstellingen van een organisatie aangegeven, vaak staat hier ook een schuldbedrag bij wat de dienstverlener zal moeten voldoen als hij niet aan deze eisen voldoet. Soms lijken de SLA voorwaarden zo mooi dat het niet waar kan zijn, iedereen heeft wel eens een mindere dag en dat zal bij hun toch ook wel eens voorkomen?….Toch? De services worden met een commercieel oogmerk geschreven door commerciële organisaties die proberen een zo groot mogelijk marktaandeel krijgen. Juist om deze reden is het belangrijk om de SLA van een dienstverlenende organisatie goed door te nemen en volledig uit te pluizen voordat u met ze in zee gaat zodat er geen latere tegenvallers zullen zijn.
Wat moet er nu eigenlijk allemaal in de SLA van een Cloud service staan?
Er moet in de SLA van een bedrijf altijd vermeld worden welke functies aangeboden worden, de werktijden, de beschikbaarheid, beveiliging, aantal gelijktijdige gebruikers, de geldigheidsduur van de SLA aansprakelijkheid.
Ook is het altijd handig om de SLA van een organisatie te evalueren zodat u niet voor extra verrassingen komt te staan. Vraag altijd naar verborgen kosten, de herstel- en reactietijd, vanaf welk moment wordt de downtime van uw product aangegeven in de SLA en of er een 100% garantie beschikbaar is om zeker te zijn van dit alles.
Dus heeft u de SLA al bekeken? Of gaat u dit nu direct doen? Kom niet voor verrassingen en kosten te staan en neem de tijd om alles goed door te nemen.
Bron: www.emerce.nl