Als we terugdenken aan alle successen, ontwikkelingen en dompers die er het laatste decennium zijn geweest, kunnen we hier toch wel uit concluderen dat cloud computing een mooie toevoeging geweest is aan het wapenmagazijn van ICT-diensten.
Zal cloud computing uiteindelijk traditionele ICT vervangen? Of zal het volledig uit ons zicht verdwijnen. De meningen hierin zijn zeer verdeelt en wie zal zeggen wat de toekomst ons zal brengen. Maar wat we op dit moment weten is dat de groei nog lang niet is gestopt.
In 1999 brak er een grote paniek uit bij aanbieders van diensten zoals colocatie en managed hosting bij het verschijnen van eerste cloud-diensten. De cloud-diensten vielen hun marktaandeel aan met verschillen verbeteringen, de aanbieders zagen langzamerhand steeds meer marktaandeel verdwijnen aan de nieuwe concurrent.
Nu zijn we 15 jaar verder en ontwikkelen de cloud-diensten zich nog altijd, maar de aanbieders van colocatie en managed hosting laten het hier niet bij zitten en strijden na al die tijd nog terug. De aanbieders laten zich niet kennen en deze aanpak blijkt te werken want de laatste tijd winnen zij steeds meer aandeel terug. Nu vraagt u zich waarschijnlijk af, waarom lukt het zo plots wel?
In de 15 jaar dat dit alle aan de gang is zijn de drijfveren van achter het inkopen van managed service niets veranderd.
- De kosten voor specialisten zijn er niet
- De diensten worden in grote schalen aangeboden waardoor er een financieel voordeel ontstaat
- De risico’s worden afgeschoven naar de leverancier
Alle ICT diensten worden vernoemd in de bovenstaande informatie van managed service. Het colocatiemodel biedt netwerk- en datacentrumdiensten, de hardware- en besturingssystemen worden beheerd door de klant zelf. Deze worden bij managemendhosting uitbesteedt hierdoor kan de klant zich zelf beter richten op de data en applicaties.
Steeds meer datasets en applicaties gaan op dit moment over naar de cloud, dit komt door de kosten besparing, flexibiliteit en schaalbaarheid. Sommige bedrijven kiezen en liever voor om al deze geheel zelf te beheren zodat zij alles touwtjes in handen hebben.
Bij iedere klant ligt de vraag welke service zij wel of niet willen, hierdoor zullen de marktaandelen blijven wisselen en de strijdt door blijven gaan. Wie zal er winnen? Waarschijnlijk zal dit nog wel een tijdje duren.
Bron: http://www.emerce.nl