Onlangs kregen we van één van onze klanten de vraag waarom zij niet meer kon zien via welke zoekwoorden bezoekers op haar website kwamen. Dit heeft ermee te maken dat Google haar zoekmachine versleuteld heeft met SSL. Wanneer iemand nu op Google een zoekwoord intypt en doorklikt op een zoekresultaat, dan wordt het zoekwoord niet meer meegegeven in de referer. Zoekwoorden worden namelijk gefilterd en vervangen door ‘not provided’.
Een uitzondering hierop vormen de betaalde gegevens. Wanneer je een account hebt bij Google Adwords en je adverteert via deze dienst, dan krijg je in je Adwords account wel te zien via welke zoekopdracht iemand naar je website is gekomen. Google wil niet dat adverteerders gaan lijden onder het nieuwe privacybeleid. Je kunt je een beetje afvragen wat de werkelijke reden is dat Google zoekresultaten niet meer wil doorgeven…
Welke zoekmachineteller je ook gebruikt (zelfs bij gebruik van Google Analytics), je kunt niet langer meer zien via welke zoekwoorden bezoekers op je website terecht zijn komen.