Er waren 400.000 inschrijvingen voor online cursussen bij Google. Nog geen 15% haalde een cursus. De kwaliteit van de cursussen krijgen wel een hoog cijfer, gemiddeld een 8.
De cursussen heten MOOC’s (massive open online course), dat zijn cursussen die online worden aangeboden door Universiteiten. Deze stellen gratis video’s ter beschikking. Er is wel een groot nadeel, mensen gaan al snel zeggen dat ze de cursus volgen bij een universiteit (klinkt lekker interessant), maar de aandacht gaat al snel verloren bij cursisten. Veel cursussen worden niet eens afgemaakt. Zoals gezegd, slechts 15% haalde een cursus bij Google.
Google wil meer inzicht geven in de effectiviteit van haar MOOC’s en deelt daarom de resultaten van de MOOC’s met andere kennisinstanties. Google roept andere aanbieders van MOOC’s hetzelfde te doen. Op deze manier kunnen patronen herkent worden. MOOC’s worden o.a. gegeven door de Amerikaanse universiteit MIT, Khan Academy, Harvard, Stanford en Berkeley. In Nederland werken de universiteiten van Amsterdam en Delft met MOOC’s.