Ondanks dat uit verschillende onderzoeken is gebleken dat overmatige inzet van keywords in domeinen niet meer loont, staan de zoekresultaten van Google nog steeds vol met keyword domains. De praktijk laat namelijk iets anders zien op dit moment. Op zich hoeft dat niet erg te zijn als websites keywords in hun domeinnaam gebruiken, maar de kwaliteit en relevantie van dit soort websites is vaak ver te zoeken.
Zoek bijvoorbeeld maar eens op:
samsung galaxy s3
samsung galaxy s4
samsung galaxy s
tuinieren
nokia lumia
domeinregistratie
bedden
iphone 5
iphone hoesjes
hotel aanbiedingen
… en zo kun je nog wel even doorgaan. Het is misschien zelfs wel erger geworden, in de Nederlandse versie van Google scoor je bijvoorbeeld nu ook hoog met domeinnamen die keywords in zich dragen, maar een andere TLD hebben dan .nl. Dat zie je bijvoorbeeld bij de zoekresultaten van de eerder genoemde zoekwoorden.
Lees hier een artikel op Marketingfacts over acties die Google reeds ondernomen heeft tegen domain clustering. Nogmaals het gebruik van keywords in domeinnamen hoeft niet erg te zijn, maar hopelijk gaat Google in de toekomst strenger letten op de kwaliteit en relevantie van een website. Naar de leeftijd van domeinnamen mag ook wel iets strenger gekeken worden, nu zijn er te veel domeinnamen die nog maar net zijn geregistreerd maar hoog scoren door het gebruik van keywords in hun domeinnaam. Een website moet eigenlijk eerst laten zien dat het kwalitatieve en relevante content aanbiedt, een website moet eerst zijn strepen verdienen alvorens een hoge positie te krijgen in een zoekmachine.